Veiligheid & klachten

Jongeren moeten zich onder de hoede van Nidos veilig kunnen ontwikkelen tot een zelfstandige volwassene. Daar hebben we allerlei procedures en regels voor. Toch kan het gebeuren dat je je niet veilig voelt. Of dat je een situatie tegenkomt waarvan je denkt: ‘dit is niet fijn, dit klopt niet’. We leggen hieronder uit wat je dan kunt doen.

Jouw veiligheid

Ook in Nederland kun je je niet veilig voelen. Dit kan thuis zijn of op school. Bijvoorbeeld omdat iemand je pest of uitscheldt. Of als je te maken krijg met discriminatie. Ook (kinder)mishandeling komt voor, zoals wanneer iemand je schopt, slaat of (seksueel) misbruikt. Of als je te weinig zorg krijgt. Dit mag jou niet overkomen. Daarom geven we je enkele tips die jou kunnen helpen.

Voel je veilig met deze tips

  • Zit je in een onveilige situatie? Praat zo snel mogelijk met iemand die je vertrouwt. Dit kan je jeugdbeschermer of jongerencoach van Nidos zijn. Maar ook een leraar of iemand uit je familie. Of een goede vriend of vriendin.
  • Ook kun je contact opnemen met De Kindertelefoon: 0800 04 32. Dit is in Nederland dé plek waar je gratis naartoe kunt bellen. Met de mensen van De Kindertelefoon kun je over álles praten. Dus ook over onderwerpen die je met anderen niet durft, kunt of wilt bespreken.
  • Of stuur een e-mail naar de vertrouwenspersoon van Nidos: vertrouwenspersoon@nidos.nl. Deze neemt dan zo snel mogelijk contact met je op, luistert naar je verhaal en zoekt samen met jou naar een oplossing.

Heb je een klacht? Meld deze!

Bij Nidos heb je contact met veel verschillende mensen. Zoals met jouw jeugdbeschermer of jongerencoach. In de meeste gevallen verloopt dat allemaal prima. Heb je toch een klacht? Bijvoorbeeld omdat je je niet gehoord voelt? Of omdat je vindt dat je niet goed wordt behandeld? Blijf daar dan niet mee rondlopen, maar bespreek je klacht. Hieronder vind je de stappen die je kunt nemen.

  • Praat erover met de medewerker waar het om gaat. Vertel wat je dwars zit. Dan kunnen jullie de situatie samen oplossen.
  • Wil je je klacht liever met iemand anders bespreken? Dan kun je terecht bij de Nidos-manager op het kantoor in jouw regio. Het telefoonnummer van jouw regio vind je op deze website bij ‘Regiokantoren’. Je mag ook altijd bellen naar het centrale telefoonnummer van Nidos: 088 501 12 00. Dan verbinden we je door.

In gesprek met de regiomanager van Nidos

De regiomanager gaat jouw klacht behandelen. Hiervoor gaat hij in gesprek met jou en de medewerker waarover je een klacht hebt. Door goed te luisteren, helpt hij mee aan een oplossing.

In gesprek met de directeur van Nidos

Levert het gesprek met de regiomanager voor jou geen goede oplossing op? Dan mag je jouw klacht voorleggen aan de directeur van Nidos. Dit kan alleen door een e-mail te sturen of een brief naar de directie te schrijven:

Stuur je e-mail naar: directie@nidos.nl.

    Of

    Stuur je brief naar:

      Stichting Nidos
      T.a.v. de directie
      Postbus 13021
      3507 LA Utrecht

      Officiële klachtenprocedure

      Bieden de gesprekken met de regiomanager en de directeur geen oplossing voor jou? Dan kun je met je klacht bij de Klachtencommissie terecht. Deze commissie is onafhankelijk: er zitten drie mensen in die níet bij Nidos werken.

      Je moet jouw klacht schriftelijk indienen bij de Klachtencommissie. Dat betekent dat je in een brief vertelt wat jouw klacht is. Daarna kun je je brief opsturen naar:

      Stichting Nidos
      T.a.v. de secretaris Klachtencommissie
      Postbus 13021
      3507 LA Utrecht

      Jouw rechten

      De Klachtencommissie behandelt jouw klacht volgens een speciaal reglement. Zo verloopt de behandeling eerlijk en wordt er niks vergeten. Wil je weten wat er in dat reglement staat? Dit kun je opvragen bij het kantoor van Stichting Nidos in jouw regio.

      Wil je advies over jouw rechten en plichten? Dan kun je contact opnemen met een kinder- en jongerenrechtswinkel. De medewerkers daar luisteren naar je verhaal en kunnen je bijvoorbeeld helpen met het schrijven van een brief. Meer info: www.kjrw.eu.