Minister Faber (Asiel en Migratie) heeft met een zogeheten contourennota voorgesteld om de spreidingswet in te trekken. Dat betekent dat de verplichting vervalt die gemeenten hebben om een eerlijk deel van de asielzoekers in ons land op te vangen. Als die verplichting vervalt, wordt het realiseren van duurzame opvangplekken die specifiek geschikt zijn voor minderjarigen een stuk lastiger. Terwijl die plekken hard nodig zijn. Nidos heeft daarom in reactie op de consultatie over de contourennota geadviseerd om de spreidingswet niet af te schaffen.
Geschikte en duurzame verblijfsplekken voor minderjarigen zijn essentieel
Minderjarigen die zonder ouders naar Nederland zijn gevlucht hebben - net als andere jongeren in Nederland – een stabiele, veilige en beschermende verblijfsplek nodig. Alleen op zo’n plek kan hun welzijn gegarandeerd worden, kunnen zij zich ontwikkelen en werken aan hun toekomst. Als ze langere tijd op een plek kunnen verblijven is de steun die ze krijgen van een mentor of voogd stabiel en krijgen ze continue toegang tot onderwijs, dagbesteding en zorg. Uit (inter)nationale wetgeving volgt dat de overheid verantwoordelijk is voor de beschikbaarheid van dit soort plekken.
De spreidingswet helpt bij het garanderen van voldoende geschikte opvangplekken
Nidos merkt dat de spreidingswet helpt bij alle gesprekken over het creëren van dit soort opvangplekken die geschikt zijn voor jongeren. De gedeelde verplichting leidt namelijk tot een betere afstemming en een intensievere samenwerking tussen organisaties die zich bezighouden met de opvang van minderjarigen. Bovendien constateert Nidos dat een eerlijke verdeling over het land bijdraagt aan het draagvlak voor opvangplekken. Dat uit zich ook al in resultaat: de komst van de spreidingswet heeft ervoor gezorgd dat er zicht is op een groot aantal nieuwe en duurzame amv-opvangplekken en het behoud van bestaande plekken.
Andere maatregelen bieden onvoldoende duurzame en geschikte opvangplekken voor minderjarigen
De minister wil het tekort aan geschikte opvangplekken, dat ontstaat als gevolg van het afschaffen van de spreidingswet, oplossen met andere maatregelen. In de contourennota wordt niet voldoende onderbouwd op basis waarvan gegarandeerd kan worden dat de maatregelen samen leiden tot voldoende passende opvangplekken voor minderjarigen. Ongeacht een grotere of minder grote vraag naar asielopvang, de druk op huisvesting en opvang voor andere doelgroepen, is de spreidingswet een belangrijk instrument om de asielopvang te reguleren. Voor asielzoekers in het algemeen en minderjarigen in het bijzonder is vooral van belang dat er duurzame en geschikte opvangplekken komen en blijven. Die duurzame en geschikte opvangplekken zijn juist waar de spreidingswet een belangrijke bijdrage aan levert.